Rugsėjo pirmoji – mokslo ir žinių diena

Rugsėjo pirmoji – mokslo ir žinių diena

Virginija Laurinaitienė

Rugsėjo pirmoji – didelė šventė mokiniams, mokytojams, tėvams ir globėjams. Šiemet grįžimas į mokyklą ypatingas, nes pandemija pakeitė vasaros atostogų planus, padidėjo šeimų uždarumas. Kovą, pritaikius nuotolinį mokymąsi mokiniai mažiau bendravo, pajuto mokyklinio gyvenimo stoką. O su kokiomis viltimis ir lūkesčiais pasitinkame šiuos mokslo metus?

Verta susimąstyti?

Egzaminų rezultatai, kasmet žemiau nuleidžiama stojimo kartelė į aukštąsias mokyklas parodė, kad verta susimąstyti ir jau pakanka bėgti nuo problemų ir iki skausmo atkakliai imituojant, kad jų nėra. Tokio rezultato galima buvo tikėtis, nes prie to buvo einama: konkurencija, baimė diskutuoti apie problemas, stengimasis jas nutylėti, mokytojų kaita, kaip rodo statistika, sunki jaunų specialistų adaptacija, įtampos, tarpusavyje kovojančios personalo socialinės grupės, sudėtingos sąlygos sugrįžti ir įsijungti į profesinę veiklą, tiems, kurie kažkuriam laikui nutraukė pedagoginę veiklą dėl būtinybės  susitvarkyti   gyvenimo pradžiai būtinus dalykus: apsirūpinti būstu, baldais, transportu,lėšomis, laikotarpiui, kai jų prireiks padidėjus šeimai.  Sudėtingi tėvų ir mokytojų santykiai, pasireiškia  tėvų bendravimo su vaikais stoka.

Kas trukdo auklėti vaikus?

Mokiniai jaučia įtampas savo aplinkoje ir arba blaškosi arba manipuliuoja bijančiu mokytoju. Drausmė, patyčios, ardo mokymo procesą. Gal gimnazijos abiturientui nebūtinai reikės abėcėlės, rašto klaidas taisys kompiuteris, bet bendravimo kultūra ( jos nebuvimas) atsiliepia ir darbe, ir šeimoje, ir keliaujant. Etiketo mokyti nebėra kam. Tėvai dirba, dėl pokyčių gausos, metų metais  išlieka   naujoko, neturinčio įgūdžių situacijoje vaidmuo, vykstama į darbus toliau nuo namų. Nuovargis trukdo auklėti vaikus, mokykla nepasiruošusi auklėjimo darbui. Ar ne laikas visus vaikus mokyti mandagumo, etiketo, atskirti blogą, negarbingą poelgį nuo gero, priminti, kad gyvenime reikalinga savitvarda?  O gal Lietuvai reikalinga „šaunuolių“ karta? Etikos ir etiketo pamokos tikrai būtų reikalingos visiems.

Išnyks bėdos?

Pradinukai yra tokio amžiaus, kai suaugusiojo, o ypač mokytojo žodis jiems svarus. Visas tas laikotarpis prarandamas, nes nemokoma tvarkos, pareigos jausmo, atsakomybės už savo veiklą. Pažymys drausmina. O dabar  vaiko darbo rezultatai nevertinami pažymiais. Tada atsiranda tėvų drausmės bėdų – niekas nesuka galvos, ar turi mokinys visus vadovėlius, mokymosi priemones, ar atlieka užduotis. Programuojame bėdą ateičiai. Ar racionalu, kad mokymo ekstensyvumas – kiekybiškai didėjantis krūvis, bet kokybiškai nesikeičiantis rezultatas, yra pernelyg absoliutinamas. Keista išeitis matoma, įvedus ilgesnius mokslo metus, ilgiau mokant vienu stiliumi, vienoje sistemoje. Ikimokyklinuką gali lavinti laisvalaikio centrai, kurie neužgesina vaiko entuziazmo mokytis. Ar įmanoma dirbti didelėse klasėse, kuomet vieni turi kompiuterinę techniką, kiti  – ne? Teisiškai neapibrėžkime nedrausmingumo ir mokinių tarpusavio smurto – mokykime nuo  vienerių   iki trisdešimties    metų,  nemąstydami, ko mokyklai reikia ne daugiau, o mažiau – nesukursime mokytojui ir mokiniui palankios mokyklos. Galime sekti tų šalių, kuriose pradeda anksti mokyti vaikus pavyzdžiu, bet gal ir šiltesnį klimatą galime susikurti patys?  Vaikai iki šešerių metų šaltuoju metų laiku dažnai serga. Atsiranda mokymosi spragos, o kur spragos lengviau prasiveržia, pralenda deviacija. Jau dabar aptikti visiškai sveiką vaiką nėra lengva. Nejau tikimės, kad kuo anksčiau vaikai pradės lankyti mokyklą, tuo geresnė bus laikysena, išnyks trumparegystė, užgesusi mokymosi motyvacija, prarastas gyvenimo džiaugsmas ir kitos bėdos?

Didėjantys atlyginimai – gera žinia?

Žinome, kad yra ekonominė emigracija. Ar jos staiga nebeliks?

Šeimų kraičiu visuomenė neaprūpins. Jaunoms šeimoms reikia vyktiužsidirbti ateičiai.Tai, numatant mokyklos lankymo pradžią, reikėtų atsižvelgti, su kokio amžiaus vaiku tėvams patogiau išvykti ir iki mokymosi pradžios sugrįžti. Vaikai auga šeimoje ir to konteksto negalima ignoruoti. Gera iniciatyva yra ta,   kadmokiniui   suteikta  galimybė mokytis savo mokykloje su savo draugais ir įprastais mokytojais ir tuo pat metu išmokti amato. Artėjančiais mokslo metais  lengva nebus, bet iniciatyva to verta.   Svarbu,kad baigus mokyklą, jauno žmogaus  neištiktų šalto dušo efektas, jis ramiai pasitiktų naują gyvenimo etapą. Nuotolinio mokymo patirtis neturėtų būti pamiršta. Tai idealus variantas, alternatyva mokytis nedrąsiam, bet atsakingai į gyvenimą žiūrinčiam vaikui. Didėjantys mokytojų atlyginimai – gera žinia. Ar jie pakels neprestižine tampančios profesijos įvaizdį? Mano supratimu – atlyginimo padidinimas, kaip dovana, mokyklos darbo kokybės nepagerins. Atlyginimas turi būti siejamas su darbo rezultatais, misijos supratimu, kolegų, įsijungusių į kolektyvą adaptacijos gerėjimu. Jis reikalingas tiems, kurie sąžiningai dirba, stengiasi, o ne muša valandas imituodami svarbius procesus.

Sveikinimai Plungiškiams Sveikinimai Plungiškiams
Mokykla
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
Exchange Rates
USD 0,842